donderdag 12 november 2015

De H van Havik

Waarde Vriend.
Leuk je weer eens te zien in ons mooie Lauwersmeergebied. Kom binnen en drink een kopje koffie met mij. Of zullen we buiten gaan zitten? Het heet herfst te zijn, maar de temperatuur doet anders vermoeden. Mijn bijen vliegen alsof het voorjaar is!
Zeg, ik moet je deelgenoot maken van een boek die ik kortgeleden op aanraden van vriend Bert heb aangeschaft en..in korte tijd tot de laatste bladzijde heb uitgelezen. Ik ben er erg enthousiast over.
De titel van het boek is "De H is van Havik". Het is geschreven door de Engelse  schrijver, dichter, illustrator, geschiedkundige en natuuronderzoeker Helen Macdonald. Dit boek is in het Nederlands vertaald. De oorspronkelijke titel is 'H is for Hawk'. In Engeland en Amerika is het een bestseller en is verschillende keren in de prijzen gevallen. Kijk, ik heb het boek hier liggen.

Helen beschrijft in haar boek hoe zij een jonge havik, Mabel, treint, een valkeniersuitdrukking voor temmen. Ja, inderdaad, wat je zegt: ik voel me daartoe aangetrokken omdat ik momenteel ook een havik aan het treinen ben. Maar er is een groot verschil. Zij heeft een eerste jaars vogel met een vriendelijke inborst en ik heb een oudere, wat knorrige vogel, waarbij ik al mijn zeilen bij moet zetten om haar vertrouwen te winnen. Helen heeft bovendien als beroepsvalkenier gewerkt, vooral met valken.
Het boek is een literair hoogstandje. Al snel begrijp je dat zowel de training van de vogel, als het schrijven van dit boek maar om één ding draait: het verwerken van de plotselinge dood van haar vader, van wie zij innig hield. Eigenlijk is het boek één grote rouwverwerking.
Wat dit boek voor mij ook zo waardevol maakt, is haar fascinatie voor Terence H. White. Herinner je dat ik je eens een beschrijving heb gegeven van zijn boek 'The Goshawk', in het Nederlands uitgegeven als 'De vlucht van de Havik'? In dat boek beschrijft White de africhting van een havik. White heeft deze vogel vlak voor de 2e wereldoorlog gekocht van de Duitser Renz Waller. Misschien heb je wel eens van Waller gehoord. Behalve valkenier was hij ook een verdienstelijke schilder. Als valkenier was hij belangrijk voor Duitsland. Zo heeft hij de DFO opgericht, de Deutschen Falkenordens, een valkerijklub. Het is hem, midden in de 2e Wereldoorlog, als eerste gelukt om in gevangenschap slechtvalken te kweken. Hij heeft een belangrijk standaardwerk over de valkerij nagelaten: 'Der Wilde Falk ist mein Gesell'.
Van dit boek zijn verschillende herdrukken verschenen. Je zult hem ook in mijn boekenkast tegenkomen.
Even terug naar de 'H van Havik'. Dat Helen Macdonald steeds terug valt op Terence White stoort mij niet. Integendeel, ik heb die passages met gretigheid gelezen. Zij heeft White bestudeerd door in Texas, in het Harry Ramson Centre, al zijn door hem nagelaten dagboeken en manuscripten te lezen. Waaronder veel niet gepubliceerde werken. Merkwaardig is dat zij homosexuele en sadomasochistische eigenschappen bij White ontdekt. Dat was voor mij een verrassing want ik heb dat in zijn boek 'De Vlucht van de Havik' niet ontdekt.
Het verschil tussen White en Macdonald is de beschikbare kennis. White had enkele een paar valkerijboeken tot zijn beschikking, Macdonald had in de eerste plaatst ervaring door haar werkzaamheden bij valkerijcentra en was bovendien met ervaren valkeniers bevriend, die haar met raad en daad bij te stonden.
Waarde vriend, ik raad je aan het boek te kopen. Koop dan ook gelijk (als je die nog kunt vinden) het boek 'De Vlucht van de Havik' van T.H. White. Lees het boek van White eerst. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.
Het wordt wat frisser. Zullen we binnen een glaasje port drinken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten